Dyslexie op het VO

Op het voortgezet onderwijs wordt er een nog groter beroep gedaan op de lees- en schrijfvaardigheden van je kind. Zo moet het grote hoeveelheden tekstverwerken, veel schrijven en veel (verschillende soorten) informatie onthouden en automatiseren (zoals bijvoorbeeld formules, jaarallen, topografie en symbolen). Daar komt bij dat je kind naast de Nederlandse taal nu ook een aantal vreemde talen moet leren.

 

Soms hebben kinderen door hun intelligentie of door heel hard te werken op de basisschool één en ander kunnen compenseren, maar vallen ze op het voortgezet onderwijs door de mand. Zo kan het zijn dat je kind veel tijd nodig heeft om de grote hoeveelheden tekst te verwerken of moeite heeft met het onthouden en automatiseren van de geleerde stof. Bij het eigen maken van de vreemde talen kan het zijn dat je kind moeite heeft met het verstaan van de snelle spraak en het lezen, uitspreken en schrijven van de woorden. Dit alles kan demotiverend werken voor je kind en ervoor zorgen dat het zichzelf ‘dom’ voelt en school als een steeds grotere opgave gaat zien.

 

Dyslexie en leren

Voor het leren in het algemeen is het belangrijk om actief met de stof aan de slag te gaan. Zet de computer in voor extra oefening en maak bijvoorbeeld samenvattingen met behulp van mindmaps. Met behulp van een mindmap kan de structuur van de stof beter worden doorzien en is het bovendien makkelijker om de stof te onthouden. Deel bij het lezen en leren grote stukken op in kleinere stukken en zorg voor veel herhalingsmomenten.

 

Dyslexie en vreemde talen

Voor het leren van de vreemde talen kan al in de bovenbouw van het basisonderwijs gebruik worden gemaakt van ‘De Opstapboekjes’ van uitgeverij Betelgeuze. Hiermee kan je kind worden voorbereid op de verschillende vreemde talen. Er wordt hierin o.a. aandacht besteed aan de klanktekenkoppeling en de hoofdbeginselen van de spelling van het Engels en Frans. Ook worden verschillende leerstrategieën besproken.


Vermoeden van dyslexie?

Mocht je als ouder van een VO-leerling het vermoeden hebben dat er mogelijk sprake is van dyslexie, dan kun je verschillende acties ondernemen. Want mocht het inderdaad zo zijn dat er sprake is van dyslexie, dan heeft je kind recht op verschillende hulpmiddelen en extra faciliteiten. Wat mogelijk nog belangrijker is, is dat je kind door de diagnose dyslexie ook beter begrijpt waardoor het leren in het algemeen, het leren van de vreemde talen en het verwerken van grote stukken tekst vaak moeizaam gaat. Je kind kan daar dan specifieke begeleiding voor krijgen.

 

De acties die je kunt ondernemen

  • Vraag na of er in de brugklas een dyslexie signalering plaatsgevonden heeft en wat de resultaten hiervan waren.
  • Ga in gesprek met de mentor en vakdocent(en) over wat zij concreet zien in de klas.
  • Vraag indien mogelijk toetsgegevens van de basisschool op en let dan vooral op de DMT en/of spellingresultaten in combinatie met de resultaten op overige vakgebieden.


Aanleiding voor een dyslexieonderzoek

Wanneer bovenstaande acties aanleiding geven tot een dyslexieonderzoek, dan kun je je kind aanmelden voor een particulier dyslexieonderzoek. Blijkt uit het onderzoek dat er inderdaad sprake is van dyslexie, dan wordt een dyslexieverklaring afgegeven door de onderzoeker en regiebehandelaar. Op deze dyslexieverklaring wordt aangegeven dat uit onderzoek is gebleken dat er bij je zoon of dochter sprake is van dyslexie en worden de mogelijke compenserende en dispenserende maatregelen beschreven.


Het is wettelijk vastgelegd waarop een VO leerling met dyslexie recht heeft en de school van je kind kan je hier meer over vertellen. Het is wel van belang dat je samen met school met enige regelmaat kijkt naar de individuele ondersteuningsbehoeften van je kind. Deze zijn namelijk per kind/leerling verschillend en kunnen bovendien gedurende de schoolloopbaan veranderen.

Share by: