Behandelovereenkomst

Gooische Praktijk voor Logopedie


Geachte cliënt, ouder/verzorger,

 

Conform de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) worden diverse aspecten van de zorg binnen de relatie tussen cliënt en zorgverlener geregeld. Deze wet is gebaseerd op een vertrouwensrelatie waarin de cliënt en de logopedist op basis van gelijkwaardigheid gezamenlijk overleggen en beslissingen nemen. Er worden eisen gesteld met betrekking tot informatievoorziening, toestemming en inzage. Ter naleving van deze wettelijke vereisten is deze behandelovereenkomst opgesteld.

 

Behandel- en oefenafspraken

U wordt een vaste behandeltijd toegewezen, die in beginsel wekelijks op hetzelfde tijdstip plaatsvindt. Wij verzoeken u vriendelijk om eventuele wijzigingen tijdig door te geven. In geval van verhindering dient u uiterlijk 24 uur vóór de geplande afspraak telefonisch of via WhatsApp af te melden. Voor afspraken op maandag geldt dat u zich uiterlijk op de voorafgaande vrijdag vóór 17:00 uur dient af te melden. Voor iedere daaropvolgende afspraak dient opnieuw afgemeld te worden. Indien een afspraak te laat wordt afgezegd of u zonder berichtgeving niet op de afspraak verschijnt, worden de kosten van deze niet nagekomen afspraak bij u in rekening gebracht, aangezien deze niet worden vergoed door uw zorgverzekeraar. Het tarief voor niet nagekomen afspraken wordt vastgesteld conform de richtlijnen van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). De praktijk behoudt zich het recht voor de behandeling te beëindigen wanneer de behandeldoelen zijn bereikt of indien niet aan de betalingsvoorwaarden wordt voldaan. Tevens kan de logopedist besluiten de behandeling te beëindigen indien u meer dan twee keer zonder berichtgeving afwezig bent.

 

Betalingsvoorwaarden

Logopedische zorg, zoals onderzoek en behandeling, valt binnen het basispakket van de zorgverzekering en wordt volledig vergoed. Kosten voor aanvullende verslaglegging, anders dan aan de verwijzer, of voor overleg met derden op verzoek, worden bij de aanvrager in rekening gebracht. Gooische Praktijk voor Logopedie hanteert de betalingsvoorwaarden conform de richtlijnen van de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF).

 

Hoewel logopedische zorg per 1 augustus 2011 direct toegankelijk is (Directe Toegang Logopedie - DTL), vereist deze procedure een uitgebreide screening. Derhalve heeft Gooische Praktijk voor Logopedie besloten dat van iedere nieuwe cliënt een verwijzing van de huisarts verlangd wordt.

 

Toestemming voor gegevensuitwisseling

Indien u bent doorverwezen door een arts, wordt contact met deze verwijzer als vanzelfsprekend beschouwd en is expliciete toestemming voor het verzenden van een verslag aan de verwijzer niet vereist. Voor het uitwisselen van gegevens met andere deskundigen of betrokkenen, anders dan de verwijzer, is op basis van de wet uw expliciete toestemming vereist. Deze uitwisseling vindt uitsluitend plaats met het doel de logopedische begeleiding en behandeling van u of uw kind optimaal te laten verlopen. Door het ondertekenen van dit formulier geeft u toestemming voor de bovengenoemde gegevensuitwisseling en gaat u akkoord met het feit dat deze gegevens gedeeld kunnen worden in het kader van de behandeling en het welzijn van de cliënt.

 

Bewaartermijnen patiëntgegevens

Patiëntgegevens worden, conform de WGBO, gedurende een periode van 15 jaar bewaard. Na het verstrijken van deze termijn worden de gegevens vernietigd.

 

Kwaliteitstoets

Sinds augustus 2014 kunnen logopediepraktijken worden gecontroleerd op de kwaliteit van hun zorgverlening. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door een onafhankelijk bureau. Uw patiëntgegevens kunnen tijdens deze toetsing worden ingezien, waarbij uw gegevens beschermd worden door de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Door ondertekening van deze overeenkomst bevestigt u dat u hiervan op de hoogte bent.

 

Privacybeleid

Vanaf 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht binnen de gehele Europese Unie. Gooische Praktijk voor Logopedie hecht groot belang aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Voor meer informatie verwijzen wij u naar ons privacyreglement, beschikbaar op onze website.

 

Cliënttevredenheidsonderzoek

Op verzoek van de zorgverzekeraar voert Gooische Praktijk voor Logopedie na afloop van de behandelperiode een cliënttevredenheidsonderzoek uit. Het doel van dit onderzoek is om de kwaliteit van de behandeling en de veiligheid van de cliënt te waarborgen. Door ondertekening van deze overeenkomst geeft u toestemming voor het gebruik van uw e-mailadres voor het versturen van een enquête, die wordt uitgevoerd door Mediquest, een onafhankelijk en gecertificeerd meetbureau. Wij verzoeken u vriendelijk deze enquête in te vullen en binnen de gestelde termijn te retourneren. De resultaten worden anoniem verwerkt.

 

Verklaring

Hierbij verklaar ik:

  1. Dat ik, in geval van gedeeld ouderlijk gezag of voogdij, de andere ouder/voogd op de hoogte stel van de behandeling en de benodigde informatie verstrek.
  2. Dat ik akkoord ga met het privacybeleid zoals vermeld op de website, en dat ik toestemming geef voor het overleg en de uitwisseling van informatie (zoals verslagen) met derden, waaronder de huisarts, schoolarts, kno-arts, tandarts, intern begeleider, school, etc. Tevens geef ik toestemming voor inzage in het schooldossier ten behoeve van de logopedische behandeling, indien van toepassing.
  3. Dat ik toestemming verleen voor het delen van informatie (zoals verslagen) met derden, indien in de toekomst informatie wordt opgevraagd over de behandeling, voor nieuwe onderzoeken of behandelingen buiten de Gooische Praktijk voor Logopedie.
  4. Dat ik akkoord ga met het ontvangen van een cliënttevredenheidsonderzoek na afloop van de behandeling, waarbij de resultaten anoniem worden verwerkt.

 

Ik bevestig dat ik kennis heb genomen van en akkoord ga met de bovengenoemde afspraken. In geval van wijzigingen in verzekering, adres of andere persoonlijke gegevens, zal ik de behandelaar hiervan direct op de hoogte stellen.

 


Datum: …………………………………………………….............................  


Naam (ouder van) cliënt:  …………………………………….....

 


Handtekening:……………………………………………………..……...


Download hier de behandelovereenkomst (NL)

Download hier de behandelovereenkomst (EN)

Share by: