Aanmelden

Nieuwe cliënten kunnen zich aanmelden via het digitale aanmeldingsformulier op onze website. Hierin vragen we kort naar de reden van aanmelding en enkele persoonsgegevens. Na ontvangst word je automatisch op de wachtlijst geplaatst. Zodra er plek is, neemt een logopedist contact met je op.


Mocht je tussentijds elders een plekje vinden, vragen we je vriendelijk om dit aan ons door te geven. Zo kunnen we de zorg snel aan een ander kind aanbieden. Voor vragen over de actuele wachttijd kun je ons altijd een bericht sturen.

Onze doelgroep & behandelcriteria


Wij richten ons uitsluitend op de logopedische behandeling van kinderen en jongeren tot 18 jaar. Helaas bieden wij geen zorg aan volwassenen. Vanwege een aanzienlijke wachtlijst kunnen wij alleen

kinderen behandelen met een duidelijk logopedische indicatie, zoals vastgesteld volgens de richtlijnen van de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF).

Let op: Nederlands als tweede taal (NT2)


Kinderen die Nederlands als tweede taal leren (NT2-kinderen) hebben niet altijd recht op logopedie. Wanneer taalmoeilijkheden uitsluitend het gevolg zijn van een beperkte blootstelling aan de Nederlandse taal (en niet van een onderliggende stoornis), is logopedie niet geïndiceerd. De logopedist zal een zorgvuldige afweging maken op basis van de spraak- en taalvaardigheden in zowel de moedertaal als het Nederlands, conform de NVLF-richtlijnen.

Wanneer komt een kind in aanmerking voor logopedie?


Logopedie is bedoeld voor kinderen met specifieke spraak-, taal-, of communicatiestoornissen die hun ontwikkeling belemmeren. Volgens de NVLF-richtlijnen komt een kind in aanmerking voor logopedie bij de volgende hulpvragen:


1. Spraak- en taalproblemen

• Vertraagde spraak- of taalontwikkeling (bijvoorbeeld als een kind niet spreekt volgens de verwachte mijlpalen).

• Articulatieproblemen, zoals het niet goed kunnen uitspreken van klanken.

• Taalbegripsproblemen (moeite met begrijpen van zinnen of woorden).

• Taalproductieproblemen (moeite met zinsopbouw of woordenschat).


2. Mondmotorische en orofaciale problemen

• Afwijkende mondgewoonten zoals duimzuigen of open mondgedrag.

• Slikproblemen, bijvoorbeeld bij het eten en drinken (dysfagie).


3. Stem- en ademhalingsproblemen

• Heesheid, stemverlies of abnormaal stemgebruik.

• Ademhalingsstoornissen tijdens het spreken, zoals hyperventilatie.


4. Vloeiendheidsstoornissen

• Stotteren of andere problemen met de vloeiendheid van spraak.


5. Luistervaardigheden en gehoor

• Problemen met het verwerken van gesproken informatie.

• Stoornissen als gevolg van gehoorverlies of auditieve verwerkingsproblemen.

Werkwijze

Intake & evaluatie

De logopedische behandeling begint met een uitgebreide intake en evaluatie. Hierbij worden de specifieke communicatieve behoeften en uitdagingen van de cliënt in kaart gebracht door middel van gesprekken, observaties en diagnostische tests.

Doelstelling & plan

Op basis van de evaluatie worden concrete doelen gesteld die passen bij de behoeften van de cliënt.


Er wordt een behandelplan opgesteld met specifieke doelen en de stappen die nodig zijn om deze te bereiken.

Behandeling

De kern van de logopedie bestaat uit individuele sessies waarbij gerichte oefeningen en activiteiten worden aangeboden. Deze sessies zijn afgestemd op de specifieke behoeften van de cliënt en kunnen variëren van spraak- en taaltraining tot oefeningen voor sociale communicatie en uitspraak.

Ouder & leerkrachtbetrokkenheid

Bij kinderen is betrokkenheid van ouders en leerkrachten essentieel. De logopedist geeft advies en instructies aan ouders en leraren over hoe zij de communicatieve ontwikkeling van het kind kunnen ondersteunen in het dagelijks leven en op school.

Monitoring & Evaluatie

Gedurende de behandeling worden de voortgang en resultaten regelmatig geëvalueerd. Aanpassingen aan het behandelplan worden gedaan op basis van de voortgang en feedback van de cliënt en hun omgeving.

Nazorg & Follow-up:

Na afloop van de  behandelfase wordt er vaak nazorg aangeboden om de bereikte resultaten te behouden en verder te ontwikkelen. Er kan ook een plan worden opgesteld voor eventuele toekomstige ondersteuning indien nodig.

Verwijzing & vergoeding

Wij streven ernaar je zo goed mogelijk te helpen. Daarom hebben we contracten met alle zorgverzekeraars, die logopedische behandelingen volledig vergoeden vanuit het basispakket. Een verwijzing van de huisarts is nodig om gebruik te maken van de verzekering.

Voor kinderen geldt geen eigen risico. Voor volwassenen wordt eerst het eigen risico aangesproken. Meer over verwijzing

Wet- en regelgeving

Privacy

Jouw gegevens vallen onder de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). We verstrekken geen informatie aan derden zonder jouw toestemming. Het verloop en resultaat van de behandeling worden wel gerapporteerd aan de verwijzer volgens de Richtlijn Logopedische Verslaggeving.

Bekijk hier onze privacyverklaring.

Niet tevreden

Kwaliteit en communicatie zijn onze prioriteiten. Ben je niet tevreden over de behandeling? Neem contact op met mevrouw P. Meijer via telefoon, WhatsApp of het contactformulier. Als je geen oplossing vindt, neem dan contact op met De Geschillencommissie Zorg.

Prem

Jouw feedback is waardevol! Na de behandeling ontvang je een vertrouwelijke vragenlijst van Mediquest. Gooische Praktijk voor Logopedie en je zorgverzekeraar krijgen geen toegang tot je antwoorden.

Deelname is vrijwillig en heeft geen invloed op de zorg die je ontvangt.

Meldcode kindermishandeling

Per 1 juli 2013 zijn professionals in de zorg verplicht de Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling te gebruiken. De Gooische Praktijk voor Logopedie volgt het stappenplan zoals veilig thuis deze heeft opgesteld.

Voor meer informatie lees je

Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling.

Share by: